keskiviikko 2. marraskuuta 2016

Pöytäjärjestys

Pyysin jokin aika sitten Finlaysonin palatsista pöytäkartan ruokailutilasta, sillä en muistanut viime käyntikertamme perusteella, kuinka monta ihmistä mahtuu mihinkin pöytään, vaikka meillä olikin kuvia silloisesta pöytäjärjestyksestä. Muistimme kuitenkin, että pöytien tuolimäärillä oli jonkin verran liikkumavaraa. Totta puhuen, olen ollut niin paljon Finlaysonin palatsiin yhteydessä, että vähän hävettää. Sieltä tulee kuitenkin aina ystävällinen vastaus vuorokauden sisällä, vaikka varmasti sähköpostiosoitteeni näkeminen saa silmien pyörittelyä aikaan. Toisaalta, tuskin olen ainoa kyselevä ja innokas morsian.
Pöytäkartan saatuani aloin pohtimaan, minkälainen istumajärjestys onnistuisi. Määrätty istumajärjestys jakaa vahvasti mielipiteitä, mutta me olemme molemmat sitä mieltä, että meidän häihin tulee sellainen. Siihen on montakin syytä. Ensinnäkin, tila on sellainen, että ylimääräisiä paikkoja ei juuri ole, eikä varaa yksille tyhjille tuoleille joidenkin porukoiden välissä ole. Toiseksi, tottakai tahdomme perheemme mahdollisimman lähelle meitä. Meidän molempien perheet ovat myös melko isot, jonka vuoksi he eivät mahdu porukkana mihin pöytään tahansa. Kolmanneksi, mielestäni ei ole kivaa, että pöytiin pitäisi rynnätä 'nopeat syö hitaat' - ajatuksella. Valmis pöytäjärjestys tuo selkeyttä juhlatilaan, eikä pöytiin mennessä pitäisi olla mitään epäselvää.

 Juhlatilamme pöytäkartta näyttää tältä:

 Vieraita meidän häihimme tulee noin 75 henkilöä. Pöytään numero 1 mahtuu 8 - 16 henkilöä. Pöytiin 2 - 3 mahtuu 6 henkilöä. Pöytiin numero 4 ja 5 mahtuu 8 - 10 henkilöä, ja pöytiin 6 ja 7 mahtuu 12 - 14 henkilöä.
Minut yllätti se, kuinka hankalaa pöytäjärjestyksen tekeminen olikaan! Meidän molempien perheiden pitäisi olla yhtä lähellä meitä, joidenkin ihmisten tulisi olla välttämättä samassa pöydässä, toisten taas ei mielellään tulisi olla vierekkäin, kaveriporukat pitäisi saada samaan pöytään, toisaalta täytyy miettiä, ettei kukaan joudu istumaan vain täysin vieraiden ihmisten keskellä jne.
Kirjoitin jokaisen vieraan nimen post it - lapulle, jolloin pöytäjärjestystä oli helppo suunnitella. Post it - lappujen avulla ihmisiä pystyi helposti siirtelemään pöydästä toiseen.


Lopulta sain jonkinlaisen pöytäjärjestyksen tehtyä, ja olin siihen ihan tyytyväinen, ja niin oli Jartsakin töistä tullessaan. En tiedä, onko tämä pöytäjärjestys vielä lopullinen, ja voi olla että sitä joutuu muuttamaan vielä silloinkin, kun vieraat ilmoittavat tulostaan. En kuitenkaan usko, että se kovin paljon tuosta enää muuttuu. Mielestäni on kiva, että kaikki vieraamme mahtuvat samaan tilaan, eikä meidän tarvitse laittaa osaa vieraista erillisiin huoneisiin.

2 kommenttia:

  1. Tuo post-it lappujen kanssa suunnittelu on hyvä idea! :) Miellä ei ole vielä edes lopullinen vieraslista selvillä, joten ensin pitäisi varmaan selvittää se, että pääsee sitten miettimään istumajärjestystä... Mutta on tosiaan varmasti hyvä alkaa tätäkin miettimään jo hyvissä ajoin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo meillä on kyllä ihan sama, että istumajärjestys voi vielä muuttua paljonkin :) Post-it laput keksin tosiaan, kun olin sutannut noin kymmenen sivua :D

      Poista